Livet som konstflygare | Ticline Travel

Livet som konstflygare

En dans bland molnen. Berg- och dalbana med vingar. Luftens akrobatik. En del liknar det vid dressyr med flygplan. När konstflygarna manövrerar de lätta planen i svängar, rullningar och loopingar i hastigheter upp till 300 kilometer i timmen, inser åskådaren kanske inte prestationen bakom konsterna. Från marken ser det ju lekande lätt ut.

Livet som konstflygare

Fysiskt och psykiskt krävande

Konstflygning är uppvisnings- och tävlingsgrenen av så kallad Avancerad flygning, eller AVA. För militära ändamål används avancerad flygning vid jakt, fotografering, bombfällning. I pilotutbildningen inom Flygvapnet ingår enklare kurser i avancerad flygning. Inom konstflygning som sport är utbildningen desto mer utmanande. Få sporter är så fysiskt och psykiskt krävande som denna. Kroppen utsätts för stora påfrestningar. Vid snabba accelerationer och manövrar sätts g-krafterna i svängning. Man pendlar mellan tyngdlöshet till att väga sju-åtta gånger sin egen kroppsvikt. Psykiskt måste piloten vara fullt fokuserad på exakt position, hastighet, höjd och g-kraft. Dessutom göra sekundsnabba bedömningar av vind och temperatur.

En konst att flyga

Definitionen av konstflyg är att planet ska luta minst 60 grader i sidled, och/eller att nosen ska tippa minst 30 grader upp eller ned. Efter det finns inga gränser för vilka tricks man kan göra i luften, bara piloten och planet håller. I olika sekvenser flyger och snurrar man upp och ned, störtdyker med nosen mot marken, gör loopingar framlänges och baklänges, spinner och skruvar. För den som vill tävla inom konstflygning finns fem klasser från ren nybörjare till mycket avancerad. Man bedöms både på skicklighet och svårighetsgrad, som hur det ser ut från marken. Det ska vara en snygg uppvisning. Konstflygning är en bedömningssport, liksom konståkning eller tävlingsdans. Domarna står på marken och poängsätter. Både segelflyg och motorflyg används inom konstflygning. Planen är specialbyggda för att klara av belastningen av att till exempel flyga upp och ner.

Publikpopulärt

De som utövar konstflygning är en salig blandning mellan proffs och glada hobbyflygare. Somliga är yrkesarbetande piloter inom militären eller privata flygbolag. Andra flyger för nöjes skull när tid finns. För många har flygandet startat med känslan av frihet när man svävar uppe i det blå. Andra har ett starkt naturintresse. För några lockar de fysiska utmaningarna. Att ha en publik att visa upp sig för kan tilltala somliga. Konstflygning är en populär sport och drar alltid mycket publik. Företag, kommuner eller andra aktörer kan hyra in konstflygare för evenemang. Militären har ibland uppvisningar. Men det är framförallt i tävlingar sporten syns. De pågår i Sverige under hela sommarhalvåret. Internationellt ligger svenska konstflygare bra till, med flera VM i bagaget.

En riskfylld sport

Sporten är riskfylld. De extrema g-krafterna kan vara livsfarliga. Vid snabba manövrar kan hjärnan få för lite blod och piloten bli medvetslös. Hjärtat tvingas arbeta hårdare, synrubbningar förekommer. I ett konstflygningsplan finns inga instrument förutom höjd- och hastighetsmätare. Piloten måste förlita sig på sin känsla och erfarenhet. Därför är träning, antal flygtimmar och att aldrig ta onödiga risker a och o inom konstflyg. Tyvärr omkommer ändå ett antal konstflygare varje år.

Sporten som har allt

Trots sportens publikframgångar, är antal utövare på nedgång. Nya fartfyllda sporter lockar och konkurrerar. Flygarna själva menar dock att inget kan konkurrera med konstflygning. Sporten har allt. Skicklighet, hastighet, fysiska och mentala utmaningar – men samtidigt den ojämförbara känslan av frihet, litenheten på jorden, och närheten till naturen.

Sporten som har allt

Comments are closed.