Paris-Dakar rallyt och dess historia, del 2 | Ticline Travel

Paris-Dakar rallyt och dess historia, del 2

the-dakar-del-2

I det första inlägget om denna anrika tävling skrev jag lite om dess ursprung, hur tävlingen kom till, vem som låg bakom och orsaken till att tävlingen numera inte går mellan Paris-Dakar, inte ens mellan Europa och Afrika utan istället helt och hållet i Sydamerika.

Tävlingen är en riktig offroad tävling där deltagarna kör igenom terräng som är betydligt tuffare och svårare än vid normala rallyn, något som också återspeglas på de fordon som används. Istället för vanliga bilar som modifierats används här bilar som är speciellt byggda för att köra off road men som sen är modifierade och förstärkta för att klara av den tuffa terräng som de kör igenom. Tävlingen är indelad i omgångar där varje sträcka normalt sträcker sig mellan 80-90 mil och går över allt från sand, lera, sten till högt.

dakar-2016-cifras-201524877_1

Tävlingen ställdes in

2008 – Efter att fyra franska medborgare och tre mauretanska soldater dödats, bara dagar innan den tilltänka starten av 2008 års upplaga av Paris-Dakar, uppmanades arrangörerna av det franska utrikesdepartementet att inte låta tävlingen passera igenom Mauretanien. Efter denna starka uppmaning valde arrangörerna att helt enkelt ställa in hela eventet, istället för att försöka arrangera en ny färdrutt. De franska myndigheterna hade också identifierat potentiella och tilltänka terroristdåd som var planerade mot tävlingen. Detta tillsammans med det som nyligen hänt gjorde att Etienne Lavigne gick ut med meddelandet att tävlingen ställdes in, samma kväll som den skulle ha dragit igång. Blott tre veckor senare genomfördes en terroristattack i Mauretaniens huvudstad Nouakchott.

Rekord efter rekord

2007 – I detta, den sista upplagan av tävlingen som gick mellan Paris och Dakar såg vi 231 motorcyklar, 181 bilar och 85 off road trucks komma till start. Först att passera mållinjen blev Stéphane Peterhansel som därmed också visade sin totala dominans i tävlingen efter att först vunnit den sex gånger på en motorcykel och nu, i och med denna seger, vunnit den tre gånger i en bil. Ingen annan deltagare har lyckats vinna hela nio titlar i denna tävling. Segern var långt ifrån enkel då han tampades med team kollegan Luc Alphand samt rivalerna Carlos Sainz och Giniel De Villiers.

2005 – Motorcyklisten Cyril Despres som vann motorcykelkategorin under 2005 dedikerade sin seger till den nylige bortgångne Richard Sainct som omkom ett par veckor innan hans seger, när han deltog i Pharaohs Rally och till Fabrizio Meoni som även han omkom när dom gjorde det dom gillade mest, sin passion för motorcyklar och tävlingar. Omkom detta går gjorde även Juan-Manuel Perez efter en otäck olycka under tävlingen.

2001 – Jutta Kleinschmidt som först sågs delta i Dakar 13 år tidigare på en motorcykel, blev 1998 förste kvinna att vinna en deltävling, blev under 2001 förste kvinna att vinna den sammanlagda tävlingen, körandes en Mitsubishi. Jutta är dock långt ifrån den enda kvinnan som deltagit i Paris-Dakar. Svenskan Tina Thörner haräven deltagit i tävlingen under ett flertal tillfällen, men då som en co-driver med bland annat Jutta där det helkvinnliga laget tog en tredjeplats totalt under 1999 års tävling. Hon var även co-driver till den ny bortgångne Collin McRae under både 2004 och 2005.

toyota-gazoo-racing-sa-s-hilux-for-dakar-2016

 

Comments are closed.